Kino portugalskie

Kino portugalskie nie należy do bardzo popularnych w naszym kraju. Prawdopodobnie większość ludzi nie potrafiłaby wymienić żadnego tytułu, ani jednego reżysera czy aktora. Nie jest to niczym zaskakującym w czasach gdy prym wiodą filmy z USA, Wielkiej Brytanii, Francji czy Włoch. Nawet hinduski Bollywood wybił się z tłumu i skutecznie promuje przynajmniej niektóre ze swoich filmów. Niemniej jednak nie oznacza to, że Portugalczycy nie mają się czym pochwalić.
Kino w Portugalii posiada długoletnią tradycję. Początki datuje się na późne lata XIX wieku czyli okres gdy ta forma przekazu rozpoczynała swój byt. Debiut miał miejsce w Porto 12 września 1896 roku (lub według niektórych źródeł 10 listopada 1896 roku) w Teatro de Principe Real (dziś Teatro Sa da Bandeira). Aurelio Paz dos Reis, pionier portugalskiej kinematografii, przedstawił wtedy filmy w większości własnego autorstwa traktujące o sprawach portugalskich.
Reis był ważną postacią kina choć nie uczynił zbyt wiele. Po sukcesie w Porto z pokazami filmów przeniósł się do Bragi, a następnie do Rio de Janeiro. Choć Brazylia nie okazała się podatna na jego entuzjazm filmowy to udało mu się przekonać do świata kina kolejnych ludzi.
W tym samym czasie głośno stało się o pewnym portugalskim elektryku, który rzekomo zbudował kinematograf. Francisco Pinto Moreira, bo o nim mowa, upierał się, że wykonał go samodzielnie nie bazując na podobnym urządzeniu braci Lumiere. Jego nazwisko bardzo często stawiane jest na równi z Aurelio Paz dos Reis’em w kontekście ojcowania portugalskiej kinematografii.
Współcześnie kino portugalskie wyróżnia się dwoma cechami – jest dość ubogie ilościowo w filmy i produkcje oraz jest bardzo bogate pod względem artyzmu. W latach 90-tych ubiegłego wieku na każdy rok przypadało średnio 10 filmów. Dodatkowo znaczna większość wyszła spod ręki innego reżysera (około 60 na 100 filmów). Oznacza to, że tylko wybrani tworzyli więcej niż jeden film na 10 lat.
Duży wpływ na sytuację kinematografii mają finanse, a właściwie ich brak. Tak naprawdę tylko dzięki darowiznom z państwa czy wsparciu stacji telewizyjnych Portugalia wciąż może powiedzieć, że istnieje tam lokalne kino. Nie wspominając także o prawie niezauważalnej ekspansji rodzimych produkcji na zagraniczne srebrne ekrany. Jest w tym jednak pewien sukces – kino portugalskie jest doceniane na różnych festiwalach ze względu na swą wyjątkowość. Filmowcy, którzy często odwiedzają europejskie festiwale filmowe kojarzeni są z filmem zaskakującym, wolnym od przymusu czy presji.
Do grona  najlepszych portugalskich reżyserów należą (w kolejności alfabetycznej): Joao Botelho, Pedro Costa, Arthur Duarte, Manoel de Oliveira, Antonio Lopes Ribeiro, Antonio-Pedro Vasconcelos oraz Leonel Vieira. Wśród aktorów najpopularniejsi to m.in.: Joaquim de Almeida, Soraia Chaves, Diogo Infante, Maria de Medeiros, Ribeirinho, Daniela Ruah, Vasco Santana i Antonio Silva.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *